وبسایت رسمی مسعود فراستی
درباره ديپلماسي فعال حق داشتن، سود جستن اندازه نگه داشتن
سرانجام پس از مدت ها فقر ديپلماتيك و دوري از ديپلماسي جدي - ملي و جهاني- سريع اما آرام به سوي شكل گيري يك ديپلماسي فعال مدرن نه سنتي گام برداشته ايم. ديپلماسي ظريف حدنگه دارنده يي كه ظاهري متين و آرام دارد با باطني تعرضي و محق: ديپلماسي كه در آن هم استراتژي معنا دارد و هم تاكتيك. ديپلماسي ای كه نه مازوخيستي است نه ساديستي و نه اتوپيايي.

در گذشته از آنجا كه استراتژي ديپلماتيك نداشتيم و تاكتيك، با توهم خود را دلداري مي داديم. لاجرم در زمين استراتژي ديگران بازي مي كرديم. چه آنجا كه پرخاش مي كرديم و چه جايي كه مظلوم نمايي.

ديپلماسي منفعل، بازي باخت- برد است. باخت ما و برد ديگران. يا در بهترين حالت بازي باخت- باخت. اما ديپلماسي فعال ميدان بازي برد- برد است. در اين ديپلماسي كه هم ملي است و هم جهاني، حق با ماست. اما حق داشتن به تنهايي كافي نيست. سود جستن از حق اساسي است در اين روند سود جستن، اندازه نگه داشتن تعيين كننده است. اگر اندازه نگه نداريم سود به زيان بدل مي شود و حق به ناحق مي رسد.

طبيعي و ناگزير است كه در اين مسير، نيروهاي مخالف و بازدارنده موجودند و گاه فعال: از هر دو سوي ميز.

نه عقل نه واقعيت باور نمي كنند و نمي پذيرند كه آن طرف ميز همه عليه ما متحدند. ابدا چنين نيست. جبهه غرب اساسا متحد نيست. ذاتا هم نمي تواند باشد. اتحادش موقتي است و شكننده، عرضي است و نه جوهري. اشتباهات ما- چه استراتژيك چه تاكتيكي- آنها را متحد مي كند و يكپارچه مي نمايد. بايد با برنامه يي دقيق و تاكتيك هاي متناسب در صفوف شان تزلزل ايجاد كرد و انشقاق. گام به گام دوستان و دشمنان را تشخيص داد و از هم تفكيك شان كرد و يارگيري جديد نمود. دوستان را افزون تر و دشمنان را كوچك تر ساخت. اكثر دشمنان را به دوستان- هر چند موقتي- بدل كرده و دشمن اصلي را مشخص كرد و منفرد.

واقعيت زندگي در همين يكي دو ماهه نشان مي دهد كه وقتي ما درست عمل مي كنيم و تعرض، و مي خواهيم از حق مان سود بجوييم و اندازه هم نگه مي داريم، آنها به هم مي ريزند و اختلافاتشان علني مي شود. حتي ناچار مي شوند برخلاف ديروز در ميدان ما بازي كنند. نگاه كنيد به پيشنهادات ايران در اجلاس سويس. هم نقشه راه متعلق به ما است هم زمان بندي آن. دشمنان اصلي، ميدان را از دست داده اند. هم ميدان از آن ما است هم بازي. قطعا اسراييل، جناح وحشي جنگ طلب در امريكا و برخي سران كشورهاي عربي در حال باختند و آغاز پايان تعرض. ديگر ميدان و بازي از آن آنها نيست. پيروزي ديپلماتيك ما كه همچنان دشوار است، منافع آنها را سخت به خطر انداخته. آنها تنها در شرايط بحران سازي و جنگ است كه مي توانند زندگي كنند. در شرايط صلح و امنيت جاي چنداني برايشان باقي نمي ماند. مشكلات آنها به رغم ظاهر قوي و پز دموكراتيك حقوق بشري و قدرت جهاني سرمايه ، به مراتب از ما جدي تر است و بيشتر.

برخي افراد و نيروهاي داخلي ما اگر همچنان اين وضعيت را درك نكنند، همصدا با دشمنان خارجي ما به سِكت هاي ضدملي و ضد مردمي تبديل شده و از ميدان بازي طرد مي شوند. افراد و برخي نيروهاي ضد دموكراتيك متعلق- و بازمانده- ديروز به رغم شعارها و نقاب هاي راديكال، كاريكاتور مضحك ديروزند و جايي در اين ميدان- نرمش قهرمانانه- ندارند و اگر خود را بازسازي نكنند و منافع ملي را درنيابند پايگاه هاي ناچيز مردمي شان بيشتر از دست مي رود و اعتماد به نفس شان نيز. نبايد زياد جدي شان گرفت. پنيك كردن امروزي و عوام فريبي شان از سر ضعف است نه قدرت. تخريب شان در ارگانيزم - در بدن - بيشتر به دندان دردي حاد شبيه است كه معالجه ساده يي دارد تا كمردردي مزمن و زمينگيركننده. از همين رو هيچ ضعفي هرچند ناچيز و فيزيكي جايز نيست.

برخي افراد و نيروهاي به ظاهر آزاديخواه اما تندرو نيز كه يك شبه به دنبال حل مسائل بسيارند و ايجاد مدينه فاضله، دست شان خالي است و به جاي دفاع از منافع ملي به دفاع از خود و سكت بي تاريخ شان مشغول. اما كشتي به راه خودش مي رود چه خوب كه دريابيم و از آن باز نمانيم.

براي ادامه كاري اين ديپلماسي فعال كه ديگر خوشبختانه متكي به نفت نيست، بايد منفذهاي رانت خواري اقتصادي و رانت خواري فرهنگي نيز بسته شود و فرهنگ نفتي جاي خود را به فرهنگ كار و توليد بسپارد. فرهنگ ملي مماس با مردم، با دورنماي شكوفايي ثروت هاي مادي و معنوي.

بحث فرهنگ بماند براي وقت ديگر.
روزنامه اعتماد، آبان 1392

24 دیدگاه

۹۳/۱۱/۱۹

م.د
۹۳/۱۱/۱۹ - ۱۴:۵۴
09
پاسخ
سلام و عرض ادب.مثل هميشه عالي بود استاد.
فریدوئن
۹۳/۱۱/۱۹ - ۱۵:۱۶
010
پاسخ
عالی بود
منصور
۹۳/۱۱/۱۹ - ۱۵:۴۱
013
پاسخ
من کاری به لحن شدیدش ندارم. کاری هم به اینکه بسیاری از اوقات به جای نقد فیلم به نقد کارگردان می پردازه ندارم. ولی حقیقتا اگر آقای فراستی نبود، فیلمسازان از دماغ فیل افتاده بی هنر جلف برای خودشان می بریدند و می دوختند و "خود حال" می کردند.
علیرضا درویش
۹۳/۱۱/۱۹ - ۱۵:۴۴
012
پاسخ
خیلی از فیلم های جشنواره امسال آشغال اند ـ درست مثل پارسال ـ.
امید
۹۳/۱۱/۱۹ - ۲۰:۲۸
011
پاسخ
کاش میشد از نزدیک دیدت
م
۹۳/۱۱/۱۹ - ۲۱:۵۶
05
پاسخ
عالی بود
رسول
۹۳/۱۱/۲۰ - ۰۴:۵۷
06
پاسخ
سلام نقد های خوبی بود رییس منصفانه تر بودی از همیشه
دینار
۹۳/۱۱/۲۰ - ۰۹:۴۷
37
پاسخ
فیلم رخ دیوانه که از اساس اشکال داره من موندم وقتی راوی آخر فیلم می میره پس کی فیلم رو روایت میکنه!؟
م.ق
۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۰:۱۹
05
پاسخ
مثل همیشه حرف دل سینما دوستانو زدید
مجید باقری
۹۳/۱۱/۲۰ - ۱۰:۳۱
012
پاسخ
سلام
چقدر خوبه که شما هستید، ای کاش میشد دوباره شما رو با اختیار تام توی تلویزیون دید، چقدر حیفه که نیستید.
با خودم فکر میکنم که نکنه شما هم مثل شهید سید مرتضی آوینی بی سر و صدا از این دنیا برید...
سال های گذشته، به برکت برنامه ی ققنوس، چند شبی شما رو زیارت میکردیم و صدایی حق علیه صدای باطل این همه فیلم نفتی میشنیدیم، که اون هم پرید...، حیف...
ای کاش رسانه ی تلویزیون رو به بقیه ی رسانه ها ترجیح میدادید، بدبدختی اینجاست که صدا و سیما هم از جیب مردم میخوره و با تمام ادعای ملی گراییش، چیزی از مردم و ملت نمیشه توش دید، جز انتخابات و راهپیمایی ها!
جناب استاد فراستی وجود شما، و تمام علم و دانش و سواد و شجاعت شما مال خودتون نیست، ما مردم هم هست، چرا به رسانه های چاپی اکتفا میکنید؟
من زیاد اهل فیلم دیدن نیستم، ولی از شروع برنامه ی هفت و حضور مبارک شما توی اون برنامه، نگاهم به فیلم و تمام داستان های مربوط به فیلم تغییر کرد و این تغییر نگاه، توی ابعاد دیگه ی زندگیم هم به وجود اومد و فقط همین رو بگم که آدمای حرفه ای مثل شما رو خیلی دوست دارم و خودم هم همیشه دوست داشته و دارم که حرفه ای کار کنم، حتی توی دم کردن و ریختن یه استکان چای.
خدا حفظتون کنه، انشاالله.
محمد حاتمی
۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۱:۳۲
02

چقدر از خوندن نوشتت لذت بردم دوست من خیلی صمیمی بود

نازنین
۹۳/۱۱/۲۱ - ۰۲:۳۸
01
پاسخ
ممنوم میشم اگر نظرتون رو در مورد چهارشنبه19 اردیبهشت هم بفرماید
سید محمد حسن اسماعیل نژاد
۹۳/۱۱/۲۱ - ۱۵:۲۰
02
پاسخ
کارت درسته استاد .
پويان
۹۳/۱۱/۲۲ - ۱۸:۵۰
02
پاسخ
استاد فرمايشات شما كاملا بجا و درست و حرف دل مردم است.
امین
۹۳/۱۱/۲۳ - ۱۴:۵۳
50
پاسخ
چقدر خوبه که شما هستید تا جوانان ما از زبان شما به دیگران فحش دهند و آنان را به تمسخر گیرند! این جوری خالی می شوند...!چون توان نقد را ندارند! اما یادداشت های استاد مثل همیشه ادعای بی دلیل
دیوی جونز
۹۳/۱۲/۲ - ۱۴:۳۵
01
پاسخ
متوجه شدم نقد هاتون رو باید چندبار خواند.واقعا از نظر نوشتن کارتون عالی است.
خیلی وقت بود یک نوشته ی خوب نخوانده بودم.دوست دارم فیلم بسازم استاد.
اگر تو دانشگاه رشته اش بود می خواندم.راستش شیمی زیاد ربطی نداره.
هر وقت به این علاقه ام نگاه می کنم فکر می کنم اگر یه مدت بگذرد دیگه دوسش ندارم
راستش منتظر اون موقعم که دیگه دوسش نداشته باشم چون به نظرم فیلم ساختنم غیر ممکن میاد.
چون اول امکانات است بعد من.اکثرا.دوست دارم باز بنویسید.ممنون که می نویسید.زنده باشید.
رویا از قم
۹۳/۱۲/۳ - ۱۷:۳۴
10
پاسخ
ای بابا سلام علیک یاایها الاستاذنا بسنا (یعنی بسه دیگه)و اهلنا الضر(یعنی ایرانی ها اهل ضرر سینمایی اند نه سینما).چون بی تعقل اند و بی شخصیت(واقعا و به اتم معنی آن) و چون اهل شوخی اند و هم البته اهل شوخ چشمی(همون گستاخی در برار ملتشان).والله بالالله،این قدر که مثلا سینماگران اینجایی ، به مخاطب و ایران عزیزمان ، بی توجه و از مسائلش غافل اند ، آمریکایی ها با همه ی ادعای آزادی ، غلط کرده باشند که بخواهند اینگونه راحت خیال و هرهری و در یک کلام (کهیردهنده)باشند.
سامورایی
۹۳/۱۲/۲۵ - ۲۰:۱۸
00
پاسخ
من خیلی باهات حال میکنم رئیس (که یادمه گفتی از جلال ال احمد گرفتیش)بعد تو دیگه هفت صفایی نداره به مولا اصلا بعضی ادنما حرف که میزنن ادم حال میکنه مث شما
خیلی مخلصیم
سعید ناجی پور
۹۴/۱/۴ - ۱۲:۵۴
00
پاسخ
با سلام
استاد برای من خیلی عجیبه شما از فیلم رخ دیوانه اینهمه ایراده کاملا صحیح گرفتید بعد شما با اینهمه سختگیری در نقد چطور بهش نیم ستاره دادید ؟!
فیلمی که بنظره بنده از نظر هنری و جشنواره ای هیچ حرفی برای گفتن نداشت و بقول شما بیشتر شبیه فیلم تلویزیونی بود با اجراهای ضعیف !
یعنی نیم ستاره فقط برای یک ربع اول فیلم و پسرک کامپیوتر بازش ؟!
علیرضا درویش
۹۴/۴/۸ - ۱۹:۲۴
00

سلام؛ استاد گفتن که فیلم توهین آمیزی نیست این هم یک دلیلش بود.

علی صادقی
۹۴/۲/۵ - ۰۳:۳۸
00
پاسخ
سینما فوتبال و قمار نیست که تنها نتیجه مهم باشد. سینما به تصویر کشیدن تجربه زیستی دیگری است. من می خواهم بدانم چطور می شود از نگاه دیگری زیست کنم. وگرنه غیر از این باشد چه اهمیتی دارد؟! اصلا من چرا باید فیلم ببینم؟! وقتی می شود قانع شد به لذت چیزهای دیگر. من سینما نیاز دارم چون می خواهم راستین ترین و واقع بینانه ترین ها را تجربه کنم . اگر راست بگوید به واقعیت نزدیک می شوم و آهسته آهسته به خالق نزدیک می شوم و به حقیقت. ما مگر چیزی جز این می خواهیم؟! رخ دیوانه و امثال این فیلم ها نصف فیلم ما را فریب می دهند چون می خواهند مخاطب را پای فیلم نگه دارند به قیمت از دست دادن فرصت زیست شخصیت های فیلم. حتی اجازه نمی دهد شخصیتی ساخته شود چون کارگردان می خواهد پازل اش را کامل کند. به فرض پازل را هم کامل کردی و تماشگران را دهان باز گذاشتی. نهایتا لحظاتی برایت کف میزنند اما چیزی در دل مخاطبانت نکاشته ای. زندگی آنقدر ابدی نیست که بخاطر پازل ناقص ات برایت خوشحال شوم. افسوس از این زمان ها که پای چنین فیلم هایی می گذرند.
سینا
۹۴/۶/۱۶ - ۰۳:۱۷
10
پاسخ
من این نتیجه رو گرفتم که ذهنم مریض و افیونیه!
حمید
۹۴/۹/۹ - ۱۴:۰۴
00
پاسخ
عالبی بود ....
سپیدار
۹۴/۱۱/۲۰ - ۱۱:۲۷
00
پاسخ
سلام استاد من نمیدونم دیگ از دست این ادمای احمق دورو برم چکار کنم؟؟ اومدم بنویسم بلکه خالی بشم.
من از بین این فیلم ها فقط دوتاشو دیدم اولی اعترافات و دومی فیلم مسخره ی دوران عاشقی . خیلیا گفتن برو ببین عالیه منم اولین فیلم به اصطلاح جایزه ی فیلمنامه ی فجر گرفته رو نشستم دیدم.

دوران عاشقی:
به نظر من وقتی یک فیلم بد ه اصلا بحث کردن راجبش یکار خطاییه چ برسه این که فرمش هم حرفی برای گفتن نداره. دوسه ساعت راجب این دوران عاشقی بحث کردند در اخر پاشدم و گفتم این فیلم ارزش این همه بحث رو داشت؟ به من گفتن تو 17 سالته حرف نزن.

فیلم یک فیلم سراسر دروغگویی و یک مشت ادم دروغگو یا بقولی دیالوگ خوان. از ابتدای فیلم یک پستی و پلشتی مبتذلی در ان موج میزند که حال من را عجیب بد میکند.. یک پدر شعاری یک مشت ادم ناکار امد یک فیلم برداری افتضاح و...

مثل این که اثایان فیلمنامه نویس و فیلم ساز یکی از ساده ترین اصول داستان کوتاه ینی این که جمله که میگه (هرچیز واقعی که باور پذیر نیست) رو فراموش کردن . کارگردانی که وکلا را نمیشناسد داستان نویسی که وحدت تاثیر پو را نمیداند . تحلیل روانشناسی و روان شناختی از مسائل جامعه ندارد چارتا ادم را دورهم جمع کرده که یک فیلم بسازد .

ابتذال این فیلم بقدری زیاد است که حتی فکر میکنم بهترست راجبش حرفی نزنند...

جوان 17 ساله ای که از جلسه ی نقد این فیلم ترد شد...
All Rights Reserved by MassoudFarassati.com 2012

© Deyhim

info@massoudfarassati.com