وبسایت رسمی مسعود فراستی
درباره ديپلماسي فعال حق داشتن، سود جستن اندازه نگه داشتن
سرانجام پس از مدت ها فقر ديپلماتيك و دوري از ديپلماسي جدي - ملي و جهاني- سريع اما آرام به سوي شكل گيري يك ديپلماسي فعال مدرن نه سنتي گام برداشته ايم. ديپلماسي ظريف حدنگه دارنده يي كه ظاهري متين و آرام دارد با باطني تعرضي و محق: ديپلماسي كه در آن هم استراتژي معنا دارد و هم تاكتيك. ديپلماسي ای كه نه مازوخيستي است نه ساديستي و نه اتوپيايي.

در گذشته از آنجا كه استراتژي ديپلماتيك نداشتيم و تاكتيك، با توهم خود را دلداري مي داديم. لاجرم در زمين استراتژي ديگران بازي مي كرديم. چه آنجا كه پرخاش مي كرديم و چه جايي كه مظلوم نمايي.

ديپلماسي منفعل، بازي باخت- برد است. باخت ما و برد ديگران. يا در بهترين حالت بازي باخت- باخت. اما ديپلماسي فعال ميدان بازي برد- برد است. در اين ديپلماسي كه هم ملي است و هم جهاني، حق با ماست. اما حق داشتن به تنهايي كافي نيست. سود جستن از حق اساسي است در اين روند سود جستن، اندازه نگه داشتن تعيين كننده است. اگر اندازه نگه نداريم سود به زيان بدل مي شود و حق به ناحق مي رسد.

طبيعي و ناگزير است كه در اين مسير، نيروهاي مخالف و بازدارنده موجودند و گاه فعال: از هر دو سوي ميز.

نه عقل نه واقعيت باور نمي كنند و نمي پذيرند كه آن طرف ميز همه عليه ما متحدند. ابدا چنين نيست. جبهه غرب اساسا متحد نيست. ذاتا هم نمي تواند باشد. اتحادش موقتي است و شكننده، عرضي است و نه جوهري. اشتباهات ما- چه استراتژيك چه تاكتيكي- آنها را متحد مي كند و يكپارچه مي نمايد. بايد با برنامه يي دقيق و تاكتيك هاي متناسب در صفوف شان تزلزل ايجاد كرد و انشقاق. گام به گام دوستان و دشمنان را تشخيص داد و از هم تفكيك شان كرد و يارگيري جديد نمود. دوستان را افزون تر و دشمنان را كوچك تر ساخت. اكثر دشمنان را به دوستان- هر چند موقتي- بدل كرده و دشمن اصلي را مشخص كرد و منفرد.

واقعيت زندگي در همين يكي دو ماهه نشان مي دهد كه وقتي ما درست عمل مي كنيم و تعرض، و مي خواهيم از حق مان سود بجوييم و اندازه هم نگه مي داريم، آنها به هم مي ريزند و اختلافاتشان علني مي شود. حتي ناچار مي شوند برخلاف ديروز در ميدان ما بازي كنند. نگاه كنيد به پيشنهادات ايران در اجلاس سويس. هم نقشه راه متعلق به ما است هم زمان بندي آن. دشمنان اصلي، ميدان را از دست داده اند. هم ميدان از آن ما است هم بازي. قطعا اسراييل، جناح وحشي جنگ طلب در امريكا و برخي سران كشورهاي عربي در حال باختند و آغاز پايان تعرض. ديگر ميدان و بازي از آن آنها نيست. پيروزي ديپلماتيك ما كه همچنان دشوار است، منافع آنها را سخت به خطر انداخته. آنها تنها در شرايط بحران سازي و جنگ است كه مي توانند زندگي كنند. در شرايط صلح و امنيت جاي چنداني برايشان باقي نمي ماند. مشكلات آنها به رغم ظاهر قوي و پز دموكراتيك حقوق بشري و قدرت جهاني سرمايه ، به مراتب از ما جدي تر است و بيشتر.

برخي افراد و نيروهاي داخلي ما اگر همچنان اين وضعيت را درك نكنند، همصدا با دشمنان خارجي ما به سِكت هاي ضدملي و ضد مردمي تبديل شده و از ميدان بازي طرد مي شوند. افراد و برخي نيروهاي ضد دموكراتيك متعلق- و بازمانده- ديروز به رغم شعارها و نقاب هاي راديكال، كاريكاتور مضحك ديروزند و جايي در اين ميدان- نرمش قهرمانانه- ندارند و اگر خود را بازسازي نكنند و منافع ملي را درنيابند پايگاه هاي ناچيز مردمي شان بيشتر از دست مي رود و اعتماد به نفس شان نيز. نبايد زياد جدي شان گرفت. پنيك كردن امروزي و عوام فريبي شان از سر ضعف است نه قدرت. تخريب شان در ارگانيزم - در بدن - بيشتر به دندان دردي حاد شبيه است كه معالجه ساده يي دارد تا كمردردي مزمن و زمينگيركننده. از همين رو هيچ ضعفي هرچند ناچيز و فيزيكي جايز نيست.

برخي افراد و نيروهاي به ظاهر آزاديخواه اما تندرو نيز كه يك شبه به دنبال حل مسائل بسيارند و ايجاد مدينه فاضله، دست شان خالي است و به جاي دفاع از منافع ملي به دفاع از خود و سكت بي تاريخ شان مشغول. اما كشتي به راه خودش مي رود چه خوب كه دريابيم و از آن باز نمانيم.

براي ادامه كاري اين ديپلماسي فعال كه ديگر خوشبختانه متكي به نفت نيست، بايد منفذهاي رانت خواري اقتصادي و رانت خواري فرهنگي نيز بسته شود و فرهنگ نفتي جاي خود را به فرهنگ كار و توليد بسپارد. فرهنگ ملي مماس با مردم، با دورنماي شكوفايي ثروت هاي مادي و معنوي.

بحث فرهنگ بماند براي وقت ديگر.
روزنامه اعتماد، آبان 1392

21 دیدگاه

۹۲/۱۱/۲۱

amin rahimi
۹۲/۱۱/۲۱ - ۲۲:۳۵
01
پاسخ
tarze negahetuno va tahliletuno dus daram,ghalametun becharkhe
کاوه
۹۲/۱۱/۲۲ - ۰۲:۱۱
41
پاسخ
آرایش غلیظ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احسان
۹۲/۱۱/۲۲ - ۱۲:۰۵
33
پاسخ
خوشحالم یکی انتقام حرص هایی ک سر فیلم خط ویژه خوردم رو گرفت !
محمد رشیدی
۹۲/۱۱/۲۲ - ۱۷:۴۱
13
پاسخ
ممنون از ساده گویی جناب استاد
دوست داشتم فیلم "ناخواسته"بهتر بود.
فکر کنم دیگه سینما نرم
اسد
۹۲/۱۱/۲۲ - ۱۷:۵۳
42
پاسخ
چه فیلمی خوب بود؟
خیلی سخت گیری می کنی ؟ حداقل با طبقه حساس میشد خندید ، یا خط ویژه حال خوب کنک بود .
برای من یه سواله که شما چطور چند سال پیش در هفت از بعدازظهر سگی سگی تعریف کردی؟
بی نام
۹۲/۱۱/۲۳ - ۰۲:۱۹
30
پاسخ
میشه در مورد جوایزی که دادند ، نظرتونو بدونیم ؟

خواهششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششششش میکنم
mod
۹۲/۱۱/۲۳ - ۱۶:۵۷
32
پاسخ
اولا این نقد مال کی هستش ؟
بعدش هم فکر نکنم فیلم عصبانی نیستم رو تو یه خط بشه نقد کرد مگر به قول یارو گفتنی استاد با این اعتماد به نفسش بتونه
از نقد های نوشته شده فکر کنم مسعود خان با تخریب بیشتر حال می کنه تا تمجید چون نقد فیلم های جایزه بگیر رو نمی بینم ...
م ح
۹۳/۱/۱۰ - ۱۱:۲۴
12

سلام
دوست عزیز دقت کن که این نوشته نقد نیست و ضد یادداشت هست

علی وحدتیان
۹۲/۱۱/۲۳ - ۲۱:۴۶
01
پاسخ
با سلام
آقای فراستی لطف کنید در یادداشتی علت اینکه ضدگلوله را دوست داشته ولی خط ویژه را خیر توضیح بفرماییدو همین طور در مورد گشت ارشاد و کلاشینکف.
چون به نظرم بعد دیدن ضدگلوله آن قدر سرحال نشدم که ئر مقابل خط ویژه شدم.همین طور کلاشینکف...
عباس
۹۲/۱۱/۲۳ - ۲۲:۴۰
01
پاسخ
با نظرتون راجع به کلاشینکف و طبقه حساس به شدت موافقم . ولی انتقاداتتون از خانه پدری به نظرم با نوعی نگاه ( قضاوت) که بیرون از سینماست و حاصل تفاوت نگاست مخلوط شده. از صراحت شما لذت میبرم مسعود خان هر چند نمیدونم چطور گاهی این دانش با دفاع از فیلمهای ضعیفه حکومتی جمع میشه
. با تشکر
محسن M
۹۲/۱۱/۲۴ - ۱۵:۴۹
01
پاسخ
با سلام..آقای فراستی عزیز اگه امکانش هست نقدی هم داشته باشی بر فیلم هایی همچون ...سیزده"خانوم"همه چیز برای فروش"آرایش غلیظ....ممنون میشم..تشکر
حسین
۹۲/۱۱/۲۵ - ۱۶:۰۹
00
پاسخ
همه خوب بود به جز نقد خانه پدری-مگر نشون دادن سنت غلط و عربی که 500 ساله در ایران شکل گرفته و اشتباه هم هست از نظر شما میشود ضدایرانی؟؟ شما که خودت منتقدی باید بدونی که این نقد یک فیلمساز است به جامعه ی است که چشمشان از تعصب کور شده است-و ضد ایرانی نیست-
محمد محمدی
۹۲/۱۱/۲۶ - ۱۳:۱۷
11
پاسخ
خیلی دوست دارم که با توجه به اینکه فیلم رستاخیز بیشترین جوایز جشنواره رو برد و پرهزینه ترین فیلم ساخت ایران بوده و همینطور فیلم حاشیه داری هم بوده نظر آقای فراستی درباره این فیلم چیه مخصوصا در مورد استفاده از عوامل خارجی فیلم---
سید حسین مصطفوی
۹۲/۱۱/۲۷ - ۱۱:۲۸
41
پاسخ
مسعود جان شما رادیکال ترین انسانی هستید که من تا بحال شناختم
شما
۹۳/۲/۲۴ - ۱۵:۴۹
80

برای اینکه از بیت المال ارتزاق میکند.

سیاوش
۹۳/۶/۲ - ۰۳:۴۵
10

رادیکال ندیدی داداش!

علی
۹۲/۱۲/۱ - ۱۵:۵۵
10
پاسخ
سلام. موافقم. خط ویزه از برخی فیلم ها بهتر بود اما همچنان کادرش تلویزیونی بود.
محمد
۹۳/۶/۱۷ - ۲۳:۴۶
01
پاسخ
سلام آقای فراستی عزیز
نقد های شما را می خوانم-
احساس میکنم که منتظر هستید. منتظر یه اثر ، یه اثر که خیلی وقته توی سینمای مبتذل ما گم و گور شده و کسی هم نمیره دنبالش یه اثر که لذت نقد کردنش خستگی تمام این مقوا بازی های کارگردانان بدون مسئله و فرم رو از تنتون بیرون کنه. حس میکنم که توی تمام فیلم هایی که واسشون دست بقلم شدید دنبال یه چیز یه مدیوم بودید که پیدا نکردید که نبوده که شما ببینید و چقدر بد که هیچ فیلمسازی ..... راستی چه زیبا میتوانند از مقوا بازی بگیرند..
حمیدرضا درویش
۹۳/۷/۱۸ - ۱۰:۵۵
01
پاسخ
اینکه اپیدمی دیوانه کننده ی مسموم که کم کم کُل مخاطبای عزیز رو در بر می گیره داره به همه چی ضربه می زنه ؛ اپیدمی ساده انگاری و افراط در هواداریِ یک جریان یا یک فیلمساز ؛ تا جایی که افراط به جایی می رسه که فحش و فضیحت فیلمساز محترم هم اثر هنری محسوب می شه و مخاطبای خاص داره ! بابت این ضد یادداشتهای مفید ممنون ، امیدوارم به قول آنتونن آرتو نیشتری باشه روی دمل چرکی افراط زدگی ما در هر شرایط و برای هر جریانی !
رضا
۹۳/۷/۲۲ - ۱۰:۲۷
00
پاسخ
فقط از عصبانی نیستم تعریف کردی و واقعا هم همینطوره. خیلی فیلم خوبی بود، 3بار رفتم، عالی بود. حیف اینجور فیلم ها که به محاق میرن و سانسور میشن
علیرضا درویش
۹۳/۱۱/۱۸ - ۲۲:۰۱
00
پاسخ
اشباح / خدابیامرزد
متروپل/خدا رحمت کند
امروز/ هیچی.
All Rights Reserved by MassoudFarassati.com 2012

© Deyhim

info@massoudfarassati.com