وبسایت رسمی مسعود فراستی
ضد یادداشت های جشنواره سی و دوم (1)

بن بست تجدد و سنت

زندگی مشرک فیلم خوبی است و آسیب شناسانه که حرف دهانش را می فهمد و اندازه حرف می زند. این را اساسا مدیون فیلمنامه دقیق و دیالوگ های حساب شده اش است ، منهای پایانش.

دو آدم امروزی متجدد – علیدوستی و قاسم خانی –در مواجهه با دو آدم سنتی که یکی شان – مرد – بین سنت و تجدد دست و پا می زند و در مرحله گذار است . پدر سالار و شوهری مستبد اما متزلزل که آرزوی امروزی شدن دارد با حفظ اصول . کدام اصول ، خیلی نمی داند . فیلمساز و بخصوص فیلمنامه نویس هم نمی دانند. هر چهار آدم تبدیل به شخصیت شده اند ، شخصیتی معین . و درام به راحتی شکل می گیرد و جلو می رود تا بحران. فیلم اضافه ندارد و سکانس ها به جایند و لحظه به لحظه شخصیت ها را پرورش می دهند. هر چهار بازی خوبند به خصوص قاضیانی و علیدوستی. نگاه های قاضیانی سر سفره و در لحظه بحث بازسازی خانه خیلی گویا از کار درآمده. صحنه برنج پاک کردن قاضیانی و دیالوگ ها ی او با قاسم خانی ساده است و خوب و موثر با بازی های انداره.فیلم وضعیت آتش زیر خاکستر دو خانواده معین امروزی را به خوبی به تصویر می کشد و از اینجاست که می تواند به دو طیف از خانواده های امروزی برسد و بن بست هایشان. اگر مثل خیلی ها برعکس عمل می کرد هیچ چیزی از کار در نمی آمد. شخصیت دخترک اما در نیامده و بستن فیل با نمایی از او به فیلم لطمه زده. شش نمای جمبندی لازم بود از پنج شخصیت و یک نمای عمومی از خانه. نمای پایانی قاضیانی پشت به ما خوب است اما به نظرم کم دارد اگر بر می گشت و بن بستش را حداقل در نیمرخ می دیدیم کامل می شد. نمای آخر فرخ نژاد با روشن نشدن سیگارش خوب است اما دوربین جلو تر نمی رود. نمای آخر علیدوستی اندازه است و نمای قاسم خانی کمی مکث کم دارد به روی چهره اش. و نمای پایانی دخترک بکل بی معناست.

خانه و بازسازی اش و برداشتن ستون ها ایده خوبی بود که نصفه نیمه رها شده. " نمادین " شده و این خیلی بد است. فیلم در مجموع بسیار از فیلم های آسیب شناسانه خانوادگی مرسوم جلو تر است.



پریروز

امروز فیلم بدی است . الکن و سخت کسالت بار. شخصیتی باسمه ای نیمه افسرده ، نیمه لال ، نیمه خَیر ، نیمه عقده ای ؛ که کنش اصلی اش سکوت است . سکوتی ادایی و نیمه انتلکت برای یک راننده تاکسی که گویا زنی دارد اما نه بچه ای . عقده بچه دار شدن دارد و این مثلا توجیه مریض گونه و عصبانی کننده لو ندادنش است که ترفندی نه اخلاقی که ضد اخلاقی است. مازوخیستی است. بهتر است فیلمساز و فیلمنانه نویس " مدرن" اش به جای شانتال اکرمن ، کلاسیک ببینند شاید کمی سینما...

13 دیدگاه

۹۲/۱۱/۱۵

میلاد
۹۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۱۸
22
پاسخ
نظر شما در مورد فیلم خارق العاده ی چ چیست؟به نظرم این فیلم باید بهترین فیلم چشواره انتخاب شود
3tare
۹۲/۱۱/۱۶ - ۰۲:۲۰
11
پاسخ
استاد لطفا نطرتون رو راجع به چ و خط ویژه و سایر فیلم های معروف بنویسید امسال دیدن هفت واقعا سخت شده :(:(
ارسلان
۹۲/۱۱/۱۷ - ۰۲:۵۱
14
پاسخ
استاد اگر براتون امکانش هست نقد تو سایتتون بذارید ما بعد از 7 دسترسی به شما نداریم لطفا بیشتر نقد کنین وفیلم هایی که به نظرتون ارزش دیدنو دارن معرفی کنید با سپاس فراوان.


فرهاد علوی
۹۲/۱۱/۱۷ - ۱۱:۰۸
50
پاسخ
درود بر استاد نقد مغرضانه
اول نقد یه حبه قند شما را شنیدم و همچنین خواندم بعد آن فیلم را دیدم؛ کاملاً حس کردم شما با شخص میرکریمی مشکل دارید.
اگر الان سه چهار تا کارگردان کاربلد داشته باشیم حتماً یکی از آن ها رضا میرکریمی است.
افشین احمدپور
۹۲/۱۱/۱۷ - ۲۱:۵۲
10
پاسخ
جناب فراستی سلام.
توصیه می کنم مقاله ی غلط املایی مرحوم عباس اقبال را بخوانید تا پس از این جمع بندی را جمبندی! ننویسید.حالا بگذریم از اینکه بکل و حداقل هم واژه های غلطی هستند. التماس دعا
علی
۹۲/۱۱/۱۸ - ۰۱:۲۸
00
پاسخ
پس این کتاب فورد کی چاپ میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
amin
۹۲/۱۱/۱۹ - ۱۱:۰۴
00
پاسخ
با عرض معذزت
شما یا فیلم را ندید یا نفهمیدید یا طبق معمول دوست نداشتید از فیلم های میرکریمی نقدی منصفانه بنویسید
ولی قبول کنید "امروز" یک قدم از همه فیلم های جشنواره جلوتر بوده است
بازم اگه دوست نداشتید نظرم را تایید نکنید
آزاد
۹۲/۱۱/۲۰ - ۰۳:۱۵
00
پاسخ
ممنون
لطفا ضد یادداشت های دیگر در مورد فیلمهای دیگر هم بنویسید در این سایت
رویا
۹۲/۱۱/۲۳ - ۰۱:۰۸
00
پاسخ
دمت گرم و دلت خوش باد مسعود - که حق نقد کردن را ادا کرد.
حجت
۹۲/۱۲/۹ - ۲۰:۱۹
00
پاسخ
زندگی مشترک :
فیلم با مسئله خوبی شروع می شود بحث های جالبی دارد هر چند به نظرم فیلم تمام و کمال به پایان رسید و کارگردان حرفش را بیان کرد اما مخاطبان که در روزهای بعد در سینما دیدم و با آنها صحبت کردم آخر فیلم را متوجه نشده بودند حتی شاکی بودند از فیلم . به نظرم جا داشت فیلم کمی طولانی تر بود و کمی مسایل را باز می کرد .
امروز :
علیرغم اینکه سعی داشت زندگی عادی را در جریان فیلم بیاورد بیش از حد نمادین بود . خمیازه های پی در پی تماشا چیان را امیدوارم کارگردان فیلم ببیند.
amij
۹۲/۱۲/۲۱ - ۰۰:۳۳
10
پاسخ
امروز فیلم خوبی بود
بهتر از بیشتر فیلم های جشنواره امسال
سید مجتبی امین
۹۲/۱۲/۲۳ - ۰۸:۴۶
00
پاسخ
به نظر شما سنت در این فیلم به درستی معرفی شده بود؟ ادایی نبود؟!
سعید
۹۳/۷/۵ - ۱۴:۱۹
00
پاسخ
اوه خدایا فیلم دوازده مرد خشمگین کجا و فیلم زندگی مشترک کجاااا
All Rights Reserved by MassoudFarassati.com 2012

© Deyhim

info@massoudfarassati.com